Hakukoneoptimointi ja SEO

Hakukoneoptimointi on monelle tuttu aihe, mutta samalla vieras ja vaikeaselkoinen. Ja, surullista kyllä, sen nimissä voivat eri toimijat myydä melkein mitä vain. Hakukoneoptimoinnilta (search engine optimization) odotetaan näkyvyyttä ja tuottoa yritykselle. Tämän, usein mittavankin sijoituksen, toivotaan näkyvän nimenomaan uusien asiakkaiden ja kontaktien määrässä ja sitä myötä myynnin kasvussa, mitä hakukoneoptimointia tarjoavat tahot usein lupailevatkin. Esitetyt mielipiteet ovat omiamme ja seisomme niiden takana osaamiseemme ja asiakaskokemuksiin perustuen.

Hakukoneoptimointia harkitaan esimerkiksi silloin, jos sivut eivät tule esiin tai ne eivät näy Googlessa halutulla tavalla. Silloin hakukoneoptimoinnin voisi kuvitella olevan ratkaisu ongelmaan. Se onkin, mutta vain jos hakukoneoptimoija tietää mitä tekee ja jos optimointi tehdään tarpeeksi kattavasti.

Hakukoneoptimointi (SEO) voidaan tehdä tehokkaasti tai tehottomasti. Usein tehottomat keinot keskittyvät muutamaan ”optimoituun” sanaan, joilla yritystä halutaan tuoda esiin. Optimointi on tehotonta, jos ei nähdä kokonaisuutta. On ymmärrettävä miten tekninen puoli toimii yhdessä sisällön kanssa. Jos sinulle mainostetaan muutaman sanan avulla toteutettua optimointia, tulet todennäköisesti jymäytetyksi– tai, jos maksat optimoinnista kuukausittain. Optimointi voidaan tehdä tietyin väliajoin, mutta varsin toimiva ajatuksemme on, että kun optimointi on kerran tehty tarpeeksi monipuolisesti, myöhemmin sitä tarvitsee pääasiassa vain tarkastella päivitettyjen hakutulosten ja muiden sivustojen valossa.

Valitettavan monella on ollut kokemuksia siitä, kuinka on maksettu kuukausittain jopa satoja euroja näkyvyydestä, jota ei ole saavutettu siitäkään huolimatta. Sivut, joilta on täysin puuttunut niiden luonnollinen hakukoneteho, jonka ”optimoimisesta” ja näkymisestä on sitten jouduttu maksamaan lisää. Onko moraalisesti oikein myydä hakukoneoptimointia, jos hakukonetehoon vaikuttavat perustukset ovat retuperällä? Mielestämme ei. Haluamme tuoda tämän epäkohdan esiin, koska harvalla yrittäjällä on varaa heittää rahaa kankkulan kaivoon.

Tällaisia epäkohtia me olemme sitten paikkailleet ja toki saamme siitä palkkamme sillä tuloksella, että asiakkaamme saavat optimoinnin kertapanostuksena. Usein optimointi saadaan toteutettua niin, että se voi hyödyttää jopa vuosia – ulkopuolisista tapahtumista riippuen. Parhaimmassa tapauksessa optimointia toki seurataan ja tarkastellaan tietyin väliajoin, mutta sitä ei tosiaan tarvitse vaihdella tai muutella kovin usein, koska sijoitukseen nouseminen kestää jonkin aikaa joka tapauksessa.

Optimointi, kun se on hyvin tehty, ei välttämättä tarvitse tuekseen edes mainontaa – tuotteesta, aiheesta ja menetelmistä riippuen. Kun seo/hakukoneoptimointi perustuu harkittuun sisältöön ja tekniseen toteutukseen, ollaan melko varmalla pohjalla. Hakusanakikkailuja emme tee. Toki hakusanat ovat oleellisessa osassa optimointia, mutta eivät yksinomaan.

Mitä etuja yritykselle on hyvin tehdystä hakukoneoptimoinnista?

Yhteenvetona voidaan sanoa, että hyvin tehty hakukoneoptimointi ei ole vain investointi näkyvyyteen vaan myös strateginen liike kohti pitkäaikaista menestystä verkossa.

  1. Lisänäkyvyys: Hakukoneoptimointi parantaa sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa. Tämä tarkoittaa, että potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen helpommin.
  2. Korkeampi sijoitus hakukoneissa: Parempi sijoitus hakutuloksissa tuo enemmän luottamusta ja klikkauksia.
  3. Kohdennettu liikenne: Optimointi auttaa houkuttelemaan kohdennettua liikennettä, mikä tarkoittaa sitä, että ne, jotka vierailevat sivustolla, ovat todennäköisemmin kiinnostuneita tarjotuista palveluista tai tuotteista.
  4. Parannettu käyttäjäkokemus: Hakukoneoptimointi ei ole hakukoneita varten, vaan se parantaa myös käyttäjien kokemusta. Nopeammat latausajat, selkeämpi rakenne ja parempi sisältö tekevät vierailusta miellyttävämmän.
  5. Kilpailuetu: Yritys erottuu kilpailijoista, kun se sijoittuu korkeammalle hakukoneissa. Tämä voi olla ratkaiseva tekijä, kun asiakas valitsee palveluntarjoajaa.
  6. Brändin uskottavuus: Korkeat sijoitukset hakutuloksissa voivat lisätä brändin uskottavuutta. Moni käyttäjä liittää hakutulosten ensimmäiset sivut laadukkaisiin ja luotettaviin yrityksiin.
  7. Liiketoiminnan kasvu: Näkyvyyden, liikenteen ja konversioiden kasvu hakukoneoptimoinnin seurauksena voi suoraan vaikuttaa liiketoiminnan kasvuun.
  8. Kustannustehokkuus: Kun sivusto sijoittuu luontaisesti korkealle, mainoksista ja jokaisesta klikkauksesta ei tarvitse maksaa. Hakukoneoptimointi tarjoaa pitkän aikavälin kustannustehokkuutta.
  9. Analytiikan hyödyntäminen: Hakukoneoptimoinnin avulla saa arvokasta tietoa sivuston suorituksesta. Tämä tieto auttaa tekemään parempia päätöksiä ja hienosäätämään strategiaa.
  10. Asiakassuhteiden syventäminen: Kun sivuston sisältö on optimoitu vastaamaan käyttäjien tarpeisiin, se voi auttaa syventämään suhteita nykyisiin asiakkaisiin ja rakentamaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Hakukoneoptimointi-vinkit!

Hakukoneoptimointi-ohjeemme on lyhyt ja ytimekäs: Kun haluat optimointia ja sisällönsuunnittelua yrityksesi parhaaksi, säästää mainostamiseen käytetyssä ajassa, vaivassa ja rahassa sekä tehdä pitkän tähtäimen kannattavia ratkaisuja, silloin katsaus oman sivuston peruskuntoon ja sisältöön on enemmän kuin paikallaan – ja varmasti pitkässä juoksussa tästä muodostuu edullisinkin ratkaisu.

Hakukoneoptimointi-hinnasto, (arvio)

  • HAKUKONEOPTIMOINTI TUNTIHINNOITTELUNA, 127 EUR/h
    Toteutamme hakukoneoptimointia aina myös tuntihinnoitteluna tarpeen mukaan.
  • SIVUSTON PIKATARKASTAMINEN HAKUKONENÄKYVYYDESSÄ, 127 EUR
    Saat pika-analyysin sivustosi hakukonetarpeesta, mahdollisuuksista ja parannusehdotuksista.
  • YHDEN AIHEEN HAKUKONEANALYYSI, 257 EUR (1 h)
    Analyysitilastojen valossa voit tehdä muutoksia omilla sivuillasi ja optimoida sivujasi myös itse, jos käytössäsi on esimerkiksi WordPress tai muu itsepäivitettävä sivusto.
  • AVAIMET KÄTEEN -HAKUKONESUUNNITTELU, 847 EUR (6 h)
    Saat hakukonelistaukset haluamaasi palveluun/tuotteeseen/aihepiiriin, ehdotukset ja suunnitelman avaimet käteen -periaatteella. Toteutus on yhteistyötä, jossa olet vastavuoroisesti mukana sisällönsuunnittelussa. Emme ota vastuuta sisällönsuunnittelusta VAAN autamme optimaalisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Saat raportit ja tarvittavat hakulistat itsellesi talteen.

Tilausehdot

Kukaan hakukoneoptimoinnin parissa työskentelevä ei voi luvata 100 % -näkyvyyttä tai sijoitusta. Näin emme mekään tee. Hakukoneoptimointiin vaikuttavat monet ulkoiset tekijät (esim. muut sivustot, linkitykset) eikä pelkkä oman sivuston sisältö ja sen toteutus sinällään.

Yleensä etenemme hakukoneoptimointitöissä sivu kerrallaan. Tällainen on koettu sekä meidän että asiakkaittemme puolelta hyväksi ja kustannustehokkaaksi tavaksi toimia. Käytössämme on tarkka työaikaraportointisysteemi, jolloin tehtävät ja niihin käytetty aika näkyy avoimena työtehtävälistana. Tarpeen mukaan voimme lähettää jopa päivittäisen työaikaraportin. Oletusarvioinen työaikaraportin lähettäminen tapahtuu projekti- tai kuukausikohtaisesti. Hintoihin lisätään voimassa oleva alv. Luonnollisesti meitä koskee vaitiolovelvollisuus.

Toivotan sinulle hyviä kotisivupäätöksiä! Ota mieluusti yhteyttä, lähetä viesti, tiedustelu tai palaute.