Tämä lisäosa sopii sinulle, jos haluat ammattimaisen ja yritykseesi sopivan sähköpostiosoitteen. Monet käyttävät ilmaisia sähköpostilaatikoita, mutta meiliosoitteesta voidaan päätellä, että se on epäammattimainen ja ilmainen eikä eritoten yrityksen nimeen perustuva.
Nykyään jokainen yritys ja yrittäjä tarjoaa asiakkailleen sähköpostiosoitteensa lähes oletuksena. Sähköpostia käyttävät lähes kaikki ja siksipä osoite onkin hyvä olla olemassa. Entä jos yrittäjä ei käytä tai halua sähköpostia? Halutaanko kuitenkin asiakkaita? Jos yksi oleellisimmista nykypäivän yhteydenottotavoista jätetään ulkopuolelle, voidaan menettää oivia mahdollisuuksia asiakaskontakteihin ja yhteydenottoihin. Yrittäjän ei siis kannata pistää vastaan uusille mahdollisuuksille siksi, että itse pelkää muutosta tai uusia asioita. Joskus muutos on tarpeellinen etenkin, jos koko muu maailma toimii sen mukaan ja kun voimme lähes 100 % varmuudella sanoa, ettei sähköposti ole mikään ohimenevä villitys (sähköposti on ollut käytössä jo vuodesta 1993).
Monet pienyrittäjät käyttävät ilmaisia sähköpostilaatikoita yritystoiminnassaan. Syyt eivät yllätä. Ne ovat näppäriä eivätkä vaadi juurikaan asetuksien tekemistä tai muutakaan lisätyötä, jotta meilit saadaan nopeasti toimintaan. Kuitenkin meiliosoitteesta voi päätellä, että osoite on ilmainen eikä erityisesti yritykselle tehty. Tätä kautta herää kysymys, että miksi ei? Miksei yrityksellä ole oman nimistään sähköpostia? Onko yritys ”kotikutoinen”?
Pienistä asioista ilme kehittyy, luodaan yhdenmukaiseksi ja siksi myös meiliosoitteen on hyvä olla selkeästi yritykseen eikä esimerkiksi Gmailiin, puhelinyhtiöiden ilmaisiin meilibokseihin, Hotmailiin tai Yahoo Mailiin yhdistettävä.
Kun yritys haluaa viestiä ammattitaitoa ja osaamista, se tapahtuu yritysilmeen kautta. Yritysilme koostuu kokonaiskuvasta, joka koostuu sen yksityiskohdista. Jos yritysilme on harkittu ja mietitty, mutta sähköpostiosoitteena on jokin ilmaiseksi netistä saatava tilipääte (kuten gmail.com, yahoo.com, hotmail.com…), herää kysymys, että miksi? Miksei yrityksellä ole sähköpostiosoitetta, joka päättyy yrityksen omaan nimeen, kuten . Nämä ovat vähintään alitajuisia kysymyksiä, jotka heräävät kokonaiskuvaa tarkastellessa.
Kaiken ei aina tietenkään tarvitse olla täydellisen ammattimaisesti tehtyä etenkään, jos tähän ei ole mahdollisuuksia. Joskus niin sanottu kotikutoisuus voi olla hyväkin asia: se voi toisaalta tuoda lähestyttävyyttä, kun kaikki ei ole täydellisesti brändättyä. Jos ammattimaisuutta kuitenkin tavoitellaan, suosittelen harkitsemaan yrityksen nimenmukaisen meiliosoitteen hankkimista, ellei sellaista jo ole.
Vertaa esimerkiksi näiden kahden osoitteen välittämää fiilistä:
Kumpi osoiterivi vaikuttaa ammattimaisemmalta? Kaikkien ilmaissähköpostien käyttö on helppoa ja nopeaa, mutta valitettavasti niistä puuttuu ”se jokin”. Huonosti valitut meiliosoitteet latistavat hyvänkin tunnelman, jos ei tietoisesti, niin ainakin alitajuisesti.
Sähköpostipalveluun sisältyy:
- Max 5 sähköpostitilin luontia palvelimelle
- Ohjeet ilmaisen sähköpostiohjelman asentamiseksi omalle koneellesi
- Vinkit sähköpostin tehokkaampaan hyödyntämiseen
Tehokas roskapostin suodatus
Suosimme palvelinta, jolla käytetään tehokasta ja moniosaista roskapostin suodatusta. Suodatuksen avulla estetään tunnettujen roskapostittajien lähetykset automaattisesti. Tunnettujen roskapostittajien lista päivittyy jatkuvasti.
HUOM! Oheiset esimerkkinä käytetyt meiliosoitteet ovat keksittyjä.