Kirjoittanut Maari Härmä. Oletko joskus kokenut sellaisia hetkiä, että pysähdyt miettimään jotain sanaa? Ihan normaaliakin sanaa, vaikka ”perhe”. Kun sitä ruppee ajattelemaan liikaa, niin huomaa pian, että sanan merkitys alkaa hävitä. Pian et enää näekään kuin vain kirjaimia, vaikka edelleen tiedätkin, että mitä sana tarkoittaa. Sen merkitys vain hämärtyy, kun miettii sanan alkuperää.
Kuka ihan ensimmäisen kerran käytti sanaa ”perhe”? Tarkoittiko se silloin perhettä, niin kuin nyt? Tässä tapauksessa ei ole edes kielellä väliä, vaan sillä, että miten on päädytty saamaan tietystä kirjainyhdistelmästä sana, joka tosiaan tarkoittaa jotain. Missä vaiheessa puhumaan oppiessa ihminen onkaan puhunut perheestä? Perhe, perhe, perhe, perhe. Hämärtyikö sana? Minulla hämärtyi. Näihinkin pohdintoihin osaisi varmasti joku kielitieteilijä vastata, mutta silloin selitykset saattaisivat karata käsistä – näin niin kuin maallikolle.
No mutta, pohdinnot sikseen ja keskittykäämme aiheen kannalta oleellisiin sanoihin ja niistä kehitettyihin logoihin.
Alun perin tarkoitukseni oli tutkia nimenomaan vanhoja sanoja (murteisia sellaisia vielä!), joilla olisi potentiaalia logokäyttöön yrityksille. Kehittelemäni logot ovat graafisista elementeistään huolimatta suurilta osin varsin muotoilukelpoisia. Ja logon tekeminen on mukavaa! Niihin voi lisätä sanoja ja tai muuttaa niiden sanamuotoja helposti ilman, että idea vääristyy… Niin ja muistathan, että logon tekeminen Photoshopissa on suuri virhe, sillä logon tulee olla vektorimuodossa. Photoshopissa tehty logo ei ole vektorimuotoinen. Silloin, kun harkitaan logon tekemistä itse, silloin saatetaan syyllistyä tietämättömiin ratkaisuihin logon toteuttamisessa.
Aloin tutkimaan sanoja ja sanontoja tehdessäni tätä typografiaprojektiani Maijamedialle ja sain pian huomata, miten mielenkiintoiseksi aihe lopulta muodostuikaan. En millään malttanut ensin lopettaa netin selailua ja tutkimista, vanhempien sukupolvien haastattelua (lähinnä oman perheen sisältä) ja saada selville niin monien uusien sanojen merkityksiä ja synonyymeja. Aihe vain vei mukanaan hyvin nopeasti.
Ihan alkuun aloin tutkimaan teemaksi keksityn perinteisen sanaston, murteellisen sanaston ja vanhanajan sanojen listoja ja sitä, mitä mikäkin sana tarkoittaa. Ensimmäisenä tietysti tuli mieleen karjalanmurteet, etenkin kun oma suku sattui pääosin sieltäpäin olemaan. Ja sitten toki suoraan jo omasta peruspuheesta tulevat sanat. Henkilökohtainen sananparteni koostuu savolaisesta ja äärimmäisen vähän karjalaisesta sanatyylistä. Lisäksi tietysti Mikkelin seudun puhetavat, kun siellä suurimman osan aikaani olen elänyt. Joskus kuitenkin on itsellekin tullut niitä tilanteita, joissa joku on joutunut kysymään, mitä oikein tarkoitan, koska sana ei ole ollut hälle tuttu.
Meikäläisellä on ollut myös ennestään orastava kiinnostus kielen tutkimukseen, mutta valitettavasti se on jäänyt hyvin alkeelliselle tasolle, kun urahaaveet muuttuivat selkeämmiksi ja kielentutkimus ei ollutkaan enää oleellinen osa sitä. Se on hyvin jännä juttu, kuinka sanat ovat alueittain vääntyneet ja kuinka jossain joku sana voi tarkoittaa jotain aivan muuta kuin mitä se tarkoittaa itselleen. Se tuokin sitten keskusteluun jännittäviä tilanteita, kun selvitellään kuka tarkoitti mitäkin jutuissaan. Kuitenkin loppujen lopuksi halusin keskittyä yksittäisiin pieniin sanoihin ja sanaparsiin, ja niiden alkuperään.
Aalto-logo
Ensimmäinen varma sana kuvastossa oli ”aalto”. Aalto on toki sellainen sana, mihin törmää varmasti monessa suhteessa, kuten vaikka Aalto-yliopisto, mutta se on silti hyvin käyttökelpoinen sana logoon johonkin muuhunkin tarkoitukseen. Vaikka sellaiseen, joka liittyy veteen jotenkin? Tai kenties energia-aaltoihin? Noh, mitä logon ulkonäköön tulee, sain ideaa varsin suuresti suoraan sananmukaisesta ilmiöstä, eli aallosta. Valikoin kauniin fontin, mitä muokkailin tähän tarkoitukseen sopivaksi ja lopulta koitin saada sanaan aallon tuntua ja liikettä.
Logo: Aalto – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Ikuisuus-logo
Toinen selkeä sana oli ”ikuisuus”. Ikuisuus sanana voi käydä missä muodossa vain tähän kuvaan ja sen voi toiseen ikuisuuden symbolin renkaaseen lisäten helposti laittaa jonkun muunkin sanan tai vaihtaa ne jopa päittäin. Idea kuitenkin on yksinkertainen.
Logo: Ikuisuus – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Lääke-logo
Pysyttelin vielä tässä vaiheessa vanhahtavissa sanoissa ja lueskelin kasaamaani listaa etsien inspiraatiota. Törmäsin sanaan ”rohtu” ja tein siitä yksinkertaisen logon, jossa nimensä mukaisesti on rohtu tai rohto, kumpi nyt onkaan sitten itselle se tutumpi versio sanasta. Rohdullahan tarkoitetaan siis lääkettä.
Logo: Rohtu – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Valo-logo
”Valo” sanana oli sinänsä helppo, sillä v-kirjaimesta sai helposti aikaiseksi valon kajastuksen, ikään kuin taskulampusta eikä se oikeastaan muuta sitten tarvinnutkaan. Pienellä hienosäädöllä ja muotoilulla siitä tuli oikein hyvännäköinen logo.
Logo: Valo – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Loimu-logo
Rupesin myös yhdessä kohtaa miettimään pelkästään kirjaimia, mitä niistä voisi saada ja sitten keksin, että ”M” kirjaimen saisi helposti kuvannettua tulella. Tuleen liittyy sana ”loimu”, joten se oli helppo toteuttaa tähän sanaan. Etsin sekä rosoisen että yksinkertaisen fontin korostamaan tulta, ikään kuin se olisi puuta, joka palaa. Itse ”m” muodostuu suoraan liekeistä ja on silti hillitty ja lämmin.
Logo: Loimu – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Siivet-logo
”Siivet” oli yksi sana, josta ajattelin, että voisi saada nätin logon, vaikka se ei ollutkaan ihan niin vanhahtava sana, kuin mitä tähän asti olin tuumaillut käyttäväni. Toki eihän ollut valo taikka usvakaan. Siivistä tässä tapauksessa minulle tulee ensimmäisenä mieleen enkelit ja kauniit kuvat ja taiteelliset teokset, missä nämä taruolennot esiintyvät ja halusin lähteä kokeilemaan niiden tekemistä. Ongelmana oli sitten niiden asettelu nätisti sanan yhteyteen, joten siinä piti hieman tehdä kompromisseja alkuperäisen idean kanssa, koska halusin logosta mahdollisimman helppokäyttöisen.
Logo: Siivet – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Usva-logo
”Usva” oli vähän vastaava kuin valo, siinä toimii samankaltainen idea, joka on samalla hyvin yksinkertainen ja toisaalta helposti muokattavissa. Tekniikkaa voisi hyödyntää helposti sanan eri muotoihin tai jopa muihin sanoihin. Usva on hempeä ja kaunis sana jo itse ja halusin sen myös näkyvän suoraan sanassa.
Logo: Usva – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Maatuska-logo
Vielä kun tutkiskelin erityisemmin vanhahtavia sanoja ja esineitä, niin ajattelin silloin jo ”maatuskoja” yhtenä mahdollisena sanana. Sana voisi periaatteessa sopia hyvin johonkin nukkeihin liittyvään yritykseen tai ihan vain maatuskoihin ja tein siitä sitten logon.
Logo: Maatuska – Suunnittelija Maari Härmä, 2019
Inspiroivia hetkiä Maijamedian logopankin parissa!
Toivottaa,
Maari Härmä
Maijamedian analyyttinen työharjoittelija