Miten markkinoida sisustussuunnittelu­alan yritystä?

Luovana mainos- ja mediatoimistona ymmärrämme, kuinka luovien lopputulosten ja suunnittelutyön sekä omien tuotteiden myynti tai paketoiminen voi tuntua vaikealta. Niin sanottuja valmiita ratkaisuja tai konkreettisia tuotteita tuntuu ensiajatellen olevan helpompi esitellä ja myydä. Mutta miten paketoida näkemystä, luovuutta ja osaamista? Tämä kysymys on monen luovan alan yrittäjän huulilla.

Suunnittelualat elävät asiakkaiden tarpeiden ja ongelmakohtien parissa. Asiakkaat kun etsivät ratkaisuja ongelmiinsa. Suunnittelijan palveluja haetaan, kun tarvitaan ratkaisuja tai parempia toteutuksia nykytilanteeseen. Mutta ongelmakohdan tai ratkaisun tuotteistaminen (palvelun tuotteistaminen) voi tuntua hankalalta, kun vaihtoehtoja ja erilaisia tilanteita on lukuisia. Kuinka siis voisimme kehittää luovien suunnittelualojen myyntiä ja näkyvyyttä niin, että asiantuntijan osaamista hyödynnettäisiin laajemmin, useammin ja monipuolisemmin? Sehän kun on meidän ensisijainen tavoitteemme – tuottaa osaaville asiakkaillemme asiakkaita ja yleisesti pyrkiä helpottamaan asiantuntijapalveluiden hankintaa. Olemme keskittyneet kehittämään erityisesti pienyritysten ja yksinyrittäjien markkinointitoimia.

Mediaa.fi-sivustollamme julkaistu, erityisesti sisustussuunnittelijoille suunnattu verkkokurssi toimii markkinoinnin starttaajana, työkaluna ja näkyvyyden boostausvalmennuksena. Intensiivisellä kurssilla käsittelemme seitsemän päivän ajan yrityksesi ja persoonasi esilletuontia, laatusisällön tuottamista ja markkinointia, palveluittesi mahdollisimman houkuttelevaa paketointia sekä mielenkiintoisten tehtävien avulla kotisivujen suunnittelua ja hakukoneoptimointia sinulle valmiiksi pureskeltujen alan avainsanojen ja -analyysiesimerkkien kera.

Vaikka suunnittelualoilla tehdään asioita (onneksi!) vielä paperilla ja kasvotusten, silti jokaisen luovan alan osaajan kannattaa miettiä näkyvyyttään ja tuotteitaan myös digitaalisissa kanavissa. Kurssilla käymme läpi erilaisia sisällöllisiä mahdollisuuksia ja sitä, kuinka saat sisustussuunnittelijana toimintaasi kattavammaksi ja tehokkaammaksi sekä sinulle että asiakkaillesi – ollen silti yrityksellesi ja persoonallesi uskollinen.

Verkkokurssilla pääset kiinni parhaisiin paloihin niin Suomen kuin ulkomaistenkin sisustussuunnittelijoiden maailmasta ja toimintatavoista markkinoinnin näkökulmasta. Saat ajatuksia sekä innostavaa ja rakentavaa näkökulmaa tämän hetken yleisistä ilmaisutavoista. Saat luonnollisesti aimoannoksen vinkkejä, havaintoja ja parannusehdotuksia valmiina viikon intensiivivalmennuksena.

Pari sanaa markkinoinnista ja yritysilmeestä

Markkinointi on viestintää ja kommunikaatiota yrityksen kohderyhmille eli potentiaalisille asiakkaille. Viestinnän keinojen pohtimisen lisäksi olisi tärkeää tarkentaa myös yrityksen ilmettä ja imagoa. Mistä yrityksessäsi on kyse? Mitä tarjoat ja kenelle?

Jos ilmeen määrittely on vaikeaa, kannattaa miettiä yritystä henkilönä. Millainen henkilö hän olisi, missä hän liikkuisi, keiden kanssa viettäisi aikaa ja mitä tavoittelisi? Imagon ja yritysimeen suunnittelussa tärkeitä elementtejä ovat yrityksen historia ja alku, arvot ja tavoitteet. Joillekin tämä saattaa ehkä kuulostaa tylsältä, mutta näitä mietimme yhdessä läpi luontevasti kysymysten kautta, jolloin asia voi avautua helpommin. Laatu on tärkein elementti – kaikenlaisessa viestinnässä. Laadusta kertovat onnistuneet kuvat, kieliasultaan puhtaat tekstit, toimivat linkit sekä kohderyhmän puhutteleminen ja sisällön vetoavuus.

Iloisin suunnitteluterveisin,

Saara ja Maija
Maijamedia Oy, mediaa.fi